وبلاگ شخصی مهندس حامد ابراهیمی

۲۶ سال پیش در چنین روزی، در ساعت ۰۰:۳۰ بامداد پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ شمسی (۲۰ ژوئن ۱۹۹۰ میلادی) زلزله‌ای به بزرگا Mw=7.3 در عمق ۱۹ کیلومتری از سطح زمین در ناحیه رودبار-منجیل در منطقه البرز به وقوع پیوست. این زلزله شهرهای منجیل، رودبار، لوشان و ۷۰۰ روستا را کاملاً ویران کرد و به ۳۰۰ روستای دیگر نیز آسیب رساند. به‌طوری‌که شدت لرزه‌ای این رخداد ۱۰ در مقیاس مرکالی اصلاح شده برآورد شده است.

 

این رخداد موجب کشته شدن حدود ۳۵۰۰۰ نفر و زخمی شدن ۶۰۰۰۰ نفر شد  و حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر را بی‌خانمان ساخت. بر اثر این زلزله، صد هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان و یا متحمل خسارت عمده شدند. در مجموع، بیش از ۲۰۰۰۰۰ خانه مسکونی تخریب شدند و خسارات عمده‌ای به تاسیسات و اماکن عمومی در استان‌های گیلان و زنجان وارد آمد. ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های گیلان، قزوین و زنجان و همچنین بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، اردبیل، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس شد. شدت این زلزله در تهران نیز ۵ درجه در مقیاس مرکالی اصلاح شده برآورد گردید و تعدادی از منازل مسکونی قدیمی تهران در محلات جنوبی شهر آسیب‌های جزئی دیدند. این زلزله شهر تبریز را نیز به لرزه در آورد و در شهر خلخال از شدت بیش‌تری برخوردار بود که باعث ریزش تعدادی از ساختمان‌ها و وارد آمدن خسارت مالی شد. در شهر سراب باعث ریزش برج کوره آجرپزی ملی و چندین دیوار در نقاط مختلف شهر شد. شهر قزوین و بخش‌های تابعه آن به شدت لرزیدند به‌طوری‌که شکسته‌شدن شیشه‌های منازل و تخریب بعضی از خانه‌های مسکونی را به دنبال داشت و تعدادی مجروح نیز برجای گذاشت. خسارت مالی و تلفات جانی این زلزله در بخش‌ها و روستاهای کوهین، طارم سفلی، محور قزوین-رشت و نیز روستاهای رودبار الموت شدت بیش‌تری داشت. دو روستای آب‌بر و ده‌شیر در استان زنجان به‌کلی تخریب شدند و تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. اکثر روستاهای طالقان دچار خسارت مالی زیادی شده، احشام زیادی به هلاکت رسیدند و تعدادی زیادی از منازل مسکونی ویران گردیدند. در استان گیلان شهرهای رشت، رودبار، آستانه اشرفیه، لاهیجان، منجیل، لوشان و صومعه‌سرا در جریان زلزله بیش‌ترین خسارت را متحمل شدند. در این حادثه به بسیاری از منازل مسکونی تجاری، دولتی و راه‌ها و پل‌ها آسیب شدید وارد شد. منبع بزرگ تامین آب شرب رشت-انزلی و تعدادی از ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی ۷ طبقه با خاک یکسان شد. در آستانه اشرفیه منبع آب آشامیدنی به کلی ویران و ده‌ها خانه در اثر پدیده روانگرایی خاک تخریب شدند. وقوع زلزله در مناطقی از شهرستان فومن موجب خسارات و تلفات فراوان جانی و مالی شد و در روستاهای ماسوله و نصیر محله ده‌ها خانه را ویران و ده‌ها تن را کشت. یاد جانباختگان این زمین‌لرزه را گرامی می‌داریم.

منبع: سایت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی