وبلاگ شخصی مهندس حامد ابراهیمی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

در این پست، می توانید جزوه درس اصول مهندسی زلزله مقطع کارشناسی که توسط اینجانب در دانشگاه احرار رشت تدریس شده است را دریافت نمایید.


لینک دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۳ ، ۱۹:۱۵
حامد ابراهیمی
در این پست قصد دارم یک مقاله بسیار خوب با موضوع مقایسه سیستم های قاب خمشی و سیستم دوگانه قاب خمشی و مهاربند در ساختمانهای فولادی را معرفی کنم. این مقاله توسط اینجانب و استاد خوبم جناب آقای دکتر محدی، استادیار پژوهشکده سازه، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تهیه شده و در شماره تابشتان 92، پژوهشنامه زلزله شناسی و مهندسی زلزله منتشر شده است. این نشریه ذارای رده علمی ترویجی بوده و عضو پایگاه استنادی جهان اسلام ISC می باشد.


چکیده:

انتخاب نوع سیستم سازه ای از میان سیستم های مورد قبول استاندارد 2800، یکی از مهمترین مراحل در طراحی ساختمان است. در ابتدا به نظر می‌رسد که انتخاب سیستم با ضریب رفتار (R) بالاتر به سازه سبک-تر و در نتیجه ارزانتر منجر می‌شود ولی وجود سایر ضوابط، مانند ضوابطی که برای افزایش شکل پذیری یا کنترل تغییرمکان نسبی طبقات وجود دارد، موجب می‌شود که مقاطع به دست آمده، کفایت لازم را نداشته باشند. به گونه ای که در برخی موارد عملاً این ضوابط، مقطع اعضاء را تعیین می‌کنند. در این پژوهش تلاش می‌شود میزان هزینه برای انواع سازه های مورد پذیرش استاندارد 2800، در مورد یک ساختمان فولادی با پلان معمولی (سه دهانه در یک جهت و چهار دهانه در جهت دیگر)، با تعداد طبقات چهار، شش و هشت مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از طراحی سازه ها نشان می‌دهد که با افزایش تعداد طبقات سازه، سیستم های دوگانه اقتصادی تر می‌باشند.


محورهای اصلی مقاله:
معرفی سیستم های سازه ای و ضوابط طرح لرزه ای آنها
مقایسه برش پایه سیستم های مختلف
مقایسه تغییرمکان جانبی طبقات سیستم های مختلف
مقایسه وزن فولاد مصرفی در سیستم های مختلف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۳ ، ۱۸:۵۹
حامد ابراهیمی

در این پست قصد دارم یک مقاله بسیار مفید و جامع در خصوص ساختمانهای بلند را خدمتتان معرفی می کنم. این مقاله در سال 1390 در کنفرانس زلزله، سازه و روشهای محاسباتی کرمان، توسط آقای دکتر عباس حق اللهی استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ارائه شده است.


چکیده:

موج احداث ساختمان های بلندمرتبه دردنیا درابتدای قرن نوزدهم میلادی آغاز گردید و این روند امروزه با شتاب بیشتری ادامه دارد با توجه به آخرین پیشرفت های حاصل شده درتحلیل طراحی و ساخت این سازه ها بسیاری از ساختمان های بلند احداث شده دردهه های گذشته نیازمندبازنگری مجدد در سیستم لرزه ای خود میباشند دلایلی از قبیل تغییر کاربری افزایش طبقات و... ازجمله عوامل مقاوم سازی ساختمان های جدید به حساب می ایند بررسی روشهای مقاوم سازی ساختمان های بلند درراستای ارتقای سطح عملکرد لرزه ای آنها دراین مقاله به عنوان هدف مطرح میباشد بدین منظور به معرفی روشهای مختلف مقاوم سازی ساختمان های بلند همراه با ذکر نمونه های انجام شده دردنیا پرداخته شده و درانتها چشم اندازی از مقاوم سازی آنها درایران و لزوم توجه بیشتر به این مهم درساختمان های مسکونی و تجاری پرداخته می گردد.


محورهای اصلی مقاله:

تاریخچه احداث ساختمانهای بلند در ایران و جهان

بررسی نیاز به مقاو سازی ساختمان های بلند

مختصری از سیستم های سازه ای ساختمان های بلند و چگونگی بهسازی آنها

نمونه های از ساختمانهای بلند بهسازی شده در دنیا

نمونه های از ساختمانهای بلند بهسازی شده در ایران


لینک دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۳ ، ۱۸:۱۵
حامد ابراهیمی